Waarom een asbestattest?
Kom alles te weten over het asbestattest
Vanaf 23 november 2022 wordt het verplicht om bij de verkoop van een woning gebouwd voor 2001 over een asbestattest te beschikken.
De makelaar of notaris neemt de informatie uit het asbestattest op in het compromis en uiteindelijk in de notariële akte.

Hoe werken we?
Nadat we uw goedkeuring hebben ontvangen van uw offerte sturen wij u het opdracht formulier op en starten met:
STAP 1: | Het vooronderzoek | Op voorhand wordt alle technische informatie verzameld over de plannen, de opbouw en de historiek van het gebouw. Een datum en uur zal worden afgesproken voor de inventarisatie ter plaatse |
STAP 2: | Inventarisatie ter plaatse | We komen ter plaatse voor een visuele inspectie en beoordeling, staal name en het raadplegen van de bewijsdocumenten. Dat kan tijdens de kantooruren, s ’avonds en in het weekend. Dit bezoek duurt standaard 1 tot 2 uur. |
STAP 3: | Analyse van stalen | De stalen worden verstuurd naar het erkende labo voor analyse. |
STAP 4: | Afleveren van asbestattest | Op basis van de resultaten van het labo en de inventarisatie ter plaatse, leveren we het asbestattest af. Na betaling van de factuur zal het asbestattest digitaal bezorgd worden. |
Wat in de toekomst?
Eigenaars die een woning of gebouw met bouwjaar ouder dan 2001 willen verkopen,
zijn vanaf 23 november 2022 verplicht om over een asbestattest te beschikken bij de compromis.
Vanaf 2032 zullen alle eigenaars die een woning of gebouw bezitten met bouwjaar ouder dan 2001, verplicht zijn om over een asbestattest te beschikken.
Wat zijn de prijzen?
De prijs van een asbestattest wordt bepaald op basis van de grootte en de ouderdom van je woning. Ook het aantal staalnames en eventuele analyses van het labo hebben spelen een rol. Voor de aflevering van een asbest vraagt OVAM een retributie en komt er ook een kost bij voor de certificaat instelling.
Kan dit snel gebeuren?
Een bezoek ter plaatse kan snel ingepland worden, ook na de kantooruren waardoor dit wel snel kan gebeuren.
Hoelang is dit attest geldig?
De standaard geldigheidstermijn van een asbestattest is 10 jaar of tot er een recenter asbestattest wordt opgesteld. In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn toegekend worden.
Verwijderen jullie ook asbest?
Wij voorzien enkel het inventariseren en kunnen advies geven over de verwijderingsmethodes. Hiervoor kunnen wij u wel doorverwijzen naar erkende asbestverwijderaars.
Zijn er ook subsidies?


Wilt u een asbestattest, EPC-attest of elektrische keuring voor uw woning in West-Vlaanderen of Oost-Vlaanderen?
Vraag hier dan uw offerte op maat aan.
Ook voor professionele samenwerkingen, kunt u ons altijd contacteren.